Nederland bespaart massaal op energie

Uit de Nationale Energiemonitor, uitgevoerd door Kieskeurig.nl en ID.nl onder bijna 8.000 Nederlanders, blijkt dat Nederlanders massaal energiebesparende maatregelen treffen. Maar liefst 92,4 procent van de Nederlanders heeft in de afgelopen twee jaar energiebesparende acties ondernomen. Bijna de helft van deze groep heeft hierdoor meer dan 250 euro per jaar bespaard, terwijl 8,5 procent zelfs aangeeft meer dan 1000 euro te hebben bespaard.

Het rapport onthult dat het lager zetten van de thermostaat (75,1 procent), het vervangen van gloeilampen door ledverlichting (67,8 procent) en het verkorten van douchetijden (65,8 procent) de populairste maatregelen zijn om energie te besparen. Daarnaast heeft 66,9 procent van de Nederlanders isolatiemaatregelen genomen, waarbij het plaatsen van HR++-glas (42 procent) en het isoleren van spouwmuren (31,5 procent), daken (31 procent) en vloeren (29,7 procent) de voorkeur hebben.

Toenemende populariteit van slimme producten
Slimme producten winnen ook aan populariteit als middel om geld te besparen. Van de gebruikers van slimme producten heeft maar liefst 77,3 procent een slimme thermostaat, terwijl bijna 40 procent slimme verlichting in huis heeft. Toch vindt 41,3 procent de investeringskosten van deze slimme producten te hoog.

Tevreden warmtepompbezitters
De tevredenheid onder warmtepompbezitters is hoog, met een gemiddelde beoordeling van 8,5. Toch blijkt uit het rapport dat 89,5 procent van de respondenten nog geen warmtepomp heeft. Onder de mensen die wel een warmtepomp bezitten, is de hybride variant het populairst (37 procent), terwijl de water-water warmtepomp het minst gekozen wordt (3 procent). In 69 procent van de gevallen kiezen bewoners zelf hun warmtepomp, terwijl installateurs in 19 procent van de gevallen de keuze maken.

Inzicht in energieverbruik
Nederlanders tonen een sterke interesse in het bijhouden van hun energieverbruik, waarbij 92,8 procent aangeeft inzicht te hebben in het actuele energieverbruik. Dat gebeurt voornamelijk via een app of papieren overzicht van hun energieleverancier, waarbij 30,8 procent van de ondervraagden dagelijks en 30,6 procent wekelijks het verbruik controleert.

Trouw aan energieleveranciers en groene stroom
Bovendien blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de Nederlanders al minstens drie jaar bij dezelfde energieleverancier zit, met een gemiddelde tevredenheidsscore van 8,2. Bij het zoeken naar een nieuwe leverancier geven respondenten de hoogste prioriteit aan een lage prijs en goede klantenservice, gevolgd door duurzame energie en Nederlandse herkomst. Momenteel heeft 63,1 procent van alle energiecontracten groene stroom en/of gas, waarvan 76,3 procent daar bewust voor heeft gekozen.

Energiemonitor
Ben je nieuwsgierig naar alle inzichten? Neem contact op met Kieskeurig.nl via marketing@kieskeurig.nl.

+++

Over Reshift
Reshift, bekend van onder meer Power Unlimited, Kieskeurig.nl en ID.nl, is dé contentspecialist van Nederland. Reshift maakt, distribueert en meet unieke content. Het mediabedrijf bereikt maandelijks 8 miljoen mensen via toonaangevende merken in combinatie met zijn specialismen Compare, Tech, Photography, Games, IT-community’s en Education.

Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en/of interviewaanvragen contact op met Frank Verbrugge bij Reshift via fverbrugge@reshift.nl.

Scroll naar boven
Bedrijfsnaam
Voornaam
Achternaam

Student? Kickstart je Carrière!

Welke richting wil je op?

contact. Klantenservice

Solliciteer. functie

Solliciteren. functie

Resultaten

contact. algemeen

Wil je weten hoe onze merken en unieke content kunnen bijdragen aan de beleving van jouw bedrijf? Of wil je gewoon gezellig een keer langskomen voor een goeie kop koffie? Bel of mail ons om een afspraak te maken of vul het formulier hieronder in!

contact. Sales

Graag vertellen we je meer over wat onze commerciële proposities, (non-)spot-oplossingen, branded of owned content-concepten, seminars, event shows en consumentenevents voor jouw merk kunnen betekenen. Wil je weten wat Reshift voor jouw merk kan doen? Vul dan de velden hieronder in!