Whitepaper - Google Analytics 4
Wat is er allemaal aan de hand met Google Analytics? Wat verandert er als je overstapt naar versie 4, en hoe bereid je je daar het best op voor? We helpen we je op weg met een aantal praktische tips, zodat je na het lezen van deze whitepaper straks helemaal up-to-date bent.
Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van het immens populaire Universal Analytics (UA), waarmee websiteverkeer uitgebreid kan worden doorgemeten. GA4 is al sinds 2018 beschikbaar en vroege vogels hebben er inmiddels al behoorlijk wat ervaring mee op kunnen doen. De stap naar versie 4 lijkt de meest ingrijpende veranderingen te bevatten sinds Google het Analytics-platform in handen kreeg na aankoop van de oorspronkelijke oprichter Urchin Software in 2005. Alleen al op basis van de volledig vernieuwde interface, maar net zo goed door de focus op privacy-vriendelijkheid en het afstappen van tracking op basis van cookies. Ook zet Google bij GA4 flink in op het gebruik van de inmiddels flink doorontwikkelde machinelearning-capaciteiten, om (steeds groter wordende) gaten in data op een realistische manier te kunnen opvullen.
Waarom overstappen?
Google heeft aangekondigd dat het bestaande Universal Analytics per juli 2023 niet meer wordt bijgewerkt en alle aandacht vanaf dat moment naar GA4 gaat. Daarmee dwingt Google UA-gebruikers min of meer om zo snel mogelijk over te stappen. Bovendien is versie 4 al sinds 2020 de default-versie bij het opzetten van nieuwe accounts. Daarnaast is het niet mogelijk om met terugwerkende kracht data uit UA in GA4 in te zien, dus hoe eerder je de overstap maakt, hoe beter. Begin dus vast met het inrichten; je kunt voorlopig gewoon twee versies naast elkaar draaien, dus dat maakt de drempel van het updaten alweer iets lager.
Verder lezen? Download hier de volledige whitepaper Google Analytics 4!