Nieuwe wetgeving online reviews

Reviews zijn niet meer weg te denken in deze wereld. Eerlijke consumentenmeningen zijn van grote waarde voor andere consumenten én voor jou als bedrijf. De nieuwe wetgeving online reviews die vanaf 28 mei 2022 geldt, zorgt voor onrust in de markt. Want welke maatregelen moet je nemen om te voldoen aan deze nieuwe wetgeving? Wij geven je daarom de antwoorden op de meest gestelde vragen rondom deze nieuwe wetgeving.

Nieuwe wetgeving = open norm
Belangrijk te weten is dat de nieuwe regels onderdeel uitmaken van de algemene regels die zich richten op het tegengaan van oneerlijke handelspraktijken. De eis om maatregelen te nemen is een open norm. Het moet door de markt zelf ingevuld worden. Want welke maatregelen jij als bedrijf moet nemen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving online reviews, is weer van veel factoren afhankelijk. Denk aan je bedrijfsmodel, de omvang van de activiteiten en het risiconiveau.

Even opfrissen
Twee belangrijke regels uitgelicht:

(1) essentiële informatie = informatieverplichting
Je bent verplicht om de volgende informatie te tonen:

  • informatie over of en hoe maatregelen genomen worden en hoe reviews worden verwerkt.
  • informatie over verwerking reviews, o.a.:
    • behandeling van (positieve/negatieve) reviews
    • herkomst
    • hoe scores worden berekend
    • of ervoor is betaald
    • contractuele relaties die beoordeling kunnen beïnvloeden

Deze informatie mag niet worden verstopt en de consument moet op de plek van de reviews gewezen worden op deze informatie.

(2) maatregelen bij tonen reviews = inspanningsverplichting
Er moeten redelijke en proportionele maatregelen zijn genomen die de kans vergroten dat de review een echte ervaring van de consument weerspiegelt (het is dus geen resultaatverplichting, maar een inspanningsverplichting). Doe je dit niet of onvoldoende dan is er sprake van een verboden handelspraktijk.

Voorbeelden maatregelen:

  • Verificaties daadwerkelijk gebruik / aankoop
  • Technische maatregelen ter verificatie echte consument (registratie)
  • Middelen om fraude op te sporen
  • Duidelijke regels wat wel/niet mag + handhaving
  • Werkend proces voor klachten verdachte reviews

Vraag & antwoord

Met een aantal grote spelers uit de markt, Thuiswinkel.org en ACM zijn wij rond de tafel gaan zitten om gezamenlijk naar de nieuwe wetgeving te kijken. Naast veel informatie, kwamen er ook een aantal nog onbeantwoorde vragen naar voren. Download hier de volledige FAQ.

Scroll naar boven
Bedrijfsnaam
Voornaam
Achternaam

Student? Kickstart je Carrière!

Welke richting wil je op?

contact. Klantenservice

Solliciteer. functie

Solliciteren. functie

Resultaten

contact. algemeen

Wil je weten hoe onze merken en unieke content kunnen bijdragen aan de beleving van jouw bedrijf? Of wil je gewoon gezellig een keer langskomen voor een goeie kop koffie? Bel of mail ons om een afspraak te maken of vul het formulier hieronder in!

contact. Sales

Graag vertellen we je meer over wat onze commerciële proposities, (non-)spot-oplossingen, branded of owned content-concepten, seminars, event shows en consumentenevents voor jouw merk kunnen betekenen. Wil je weten wat Reshift voor jouw merk kan doen? Vul dan de velden hieronder in!