Display advertising - Do’s en don’ts
Binnen het Reshift Ecosysteem bieden we diverse display advertising-formaten aan. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen ads “above the fold” en “below the fold”. Above the fold betekent dat een websitebezoeker de ad meteen ziet zonder te hoeven scrollen. Hoe hoger de ad op een pagina staat, hoe meer aandacht deze krijgt en hoe hoger daardoor ook de CTR. Onze billboard- en skyscraperformaten zijn above the fold, evenals de bovenste (large) rectangle. Het skyscraperformaat scrolt bovendien mee naar beneden. De overige formaten zijn below the fold. Naast het inzetten van losse formaten is het ook mogelijk om een mix van formaten in te zetten. Deze mix bestaat uit de billboard, skyscraper, leaderboard en rectangle. Het voordeel hiervan is dat onze ad servers deze mix automatisch optimaliseren op prestatie en uitlevering.
Verschillende formaten
Binnen het Reshift Ecosysteem bieden we diverse display advertising-formaten aan. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen ads “above the fold” en “below the fold”. Above the fold betekent dat een websitebezoeker de ad meteen ziet zonder te hoeven scrollen. Hoe hoger de ad op een pagina staat, hoe meer aandacht deze krijgt en hoe hoger daardoor ook de CTR. Onze billboard- en skyscraperformaten zijn above the fold, evenals de bovenste (large) rectangle. Het skyscraperformaat scrolt bovendien mee naar beneden. De overige formaten zijn below the fold. Naast het inzetten van losse formaten is het ook mogelijk om een mix van formaten in te zetten. Deze mix bestaat uit de billboard, skyscraper, leaderboard en rectangle. Het voordeel hiervan is dat onze ad servers deze mix automatisch optimaliseren op prestatie en uitlevering.
Verschillende bestandstypen
Naast verschillende display advertising-formaten zijn er ook verschillende bestandstypen die gebruikt kunnen worden. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen statische en geanimeerde bestandstypen.
Geanimeerd
- GIF
- HTML5
- 3rd party-tags (Campaign Manager 360 tags)
Statisch
- JPG
- PNG
Als je kiest voor geanimeerde banners dan raden wij aan om HTML-5 bestanden in te zetten in plaats van GIF’s. Ten eerste is de resolutie van een GIF veel lager dan van een HTML-5. Een bestand mag daarnaast niet groter zijn dan 50 kB. Een kleiner bestand zorgt voor een snellere laadtijd. Een GIF gaat hier snel overheen, omdat deze bestaat uit meerdere afbeeldingen achter elkaar. Een HTML-5 banner bestaat alleen uit code en zal dus niet snel over de 50 KB gaan. Met deze code kun je geavanceerde animaties met meerdere afbeeldingen, teksten of jouw logo animeren zodat het meer opvalt en de call-to-action-button laten pulseren. Met een HTML-5 bestand kun je dus complexere animaties maken met een kleinere bestandsgrootte en een hogere resolutie. Een andere optie zijn 3rd party-tags, zoals Campaign Manager 360 tags. Een voordeel van deze optie is dat content van bestaande tags via Campaign Manager gemakkelijk en op ieder moment in eigen beheer gewijzigd kan worden. Hoewel een geanimeerde banner er echter aantrekkelijker uit lijkt te zien dan een statische banner, duurt het in de praktijk vaak langer tot de call-to-action in beeld is waardoor de CTR gemiddeld lager is. Afhankelijk van de campagnedoelstelling – het genereren van clicks of juist awareness – is het dus verstandig om daar rekening mee te houden.
Do’s
- Banners dienen de juiste kleur, omlijning en/of een kader te hebben zodat deze niet wegvalt in de pagina
- Bij geanimeerde banners; maximaal 3 shots
- Logo duidelijk zichtbaar op elk shot
- Een duidelijke call-to-action, zoals ‘bekijk hier’ of ‘koop nu’ direct zichtbaar op het eerste shot
- Relevante afbeeldingen waarop het product duidelijk zichtbaar is
- Afbeeldingen met een hoge resolutie
- Een pakkende slogan
- Wees bij aanbiedingen specifiek en vermeld kortingspercentages of -bedragen
- Een relevante landingspagina
Don’ts
- Veel tekst in de uiting, de boodschap moet zo kort en bondig mogelijk zijn
- Zware bestanden die daarom traag laden (max. bestandsgrootte 50KB)
Hieronder vind je een goed en een minder goed fictief voorbeeld van een geanimeerde display ad met het genereren van clicks als doelstelling.
Voorbeelden
Goed
- Maximaal 3 shots
- Logo duidelijk zichtbaar op elk shot
- Een duidelijke call-to-action “Koop nu” of “ontdek meer”
- Relevante afbeeldingen waarop het product duidelijk zichtbaar is
- Een korting of cashback duidelijk communiceren, het liefst al in het tweede shot
Fout
- Te veel verschillende shots
- Bestandsgrootte te zwaar
- Logo niet zichtbaar in elk shot
- Korting en/of cashbackactie ontbreekt in banners
- Call to action pas op het laatste shot zichtbaar
Wij denken uiteraard graag mee over het doel, effect, design en het technische verhaal
achter jouw display campagnes om samen tot het beste resultaat te komen. Heb je een vraag over een van deze onderwerpen, neem dan contact met ons op of benader direct je Reshift-accountmanager. We helpen je graag verder!