Whitepaper - Influencermarketing

Influencer marketing hoeft niet te draaien om miljoenen volgers op Instagram, maar gaat juist om persoonlijke aanbevelingen en het creëren van herkenbaarheid. Authenticiteit en interactie zijn bepalend voor de beste resultaten. De juiste influencer voor jouw campagne vind je dan ook niet tussen de grote namen op het internet. Hij of zij bevindt zich waarschijnlijk recht onder je neus, in het hart van je doelgroep.

De krenten in de pap
Het runnen van een community of het laten groeien van een merk draait vaak om cijfers, zoals de likes op een socialmediabericht, het aantal kijkers van een video en de transacties op je website. Toch zijn er genoeg momenten waarop die cijfers tot leven komen. Als je ooit bent ingeschakeld tijdens een van onze livestreams, bijvoorbeeld bij Power Unlimited op Twitch of bij  Zoom Academy op YouTube, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat de chats overspoeld worden met reacties. Die duizenden live ‘views’ veranderen op dat moment in individuen die gesprekken met elkaar voeren, tips uitwisselen en kennis met elkaar delen. Wat ons keer op keer opvalt: tussen al die individuen zit enorm veel talent. Die fotograaf, die anderen moeiteloos uitlegt welke instellingen en sneltoetsen ze kunnen gebruiken in Photoshop, bleek bijvoorbeeld de perfecte auteur voor een nieuwe cursus. Of die trouwe kijker van onze Twitch-stream, die ontzettend veel kennis heeft over hardware en technische specificaties, was de ideale kandidaat voor een kritisch testpanel. In sommige gevallen blijken talenten met interesse in jouw merk zelf ook een mooi bereik te hebben opgebouwd. Een samenwerking tussen jouw merk en dit talent kan dan ook een mooie win-winsituatie opleveren voor beide partijen.

Snel het juiste talent herkennen
Als je als community-eigenaar regelmatig interactiemomenten met je doelgroep creëert, ga je steeds vaker namen herkennen, en krijg je inzicht in welke communityleden van grote waarde zijn voor jouw merk en volgers. Het opbouwen van die interactie en connectie met je doelgroep kost echter wel enige tijd. Een snellere manier om zicht te krijgen op geschikte talenten en fans van jouw merk is het introduceren van een brand hashtag op je socialmediakanalen. Hierbij worden fans en volgers aangespoord om zelf content te delen en dit via de gekozen hashtag te koppelen aan jouw merk. Tussen de gebruikers die deze tag omarmen, is het eenvoudig om te zoeken naar potentiële campagnepartners. Hoe meer je je verdiept in de kennis en kunde van deze volgers, hoe meer je je zult realiseren dat dit de mensen zijn die impact kunnen maken voor jouw merk.


Dagelijks taggen duizenden fotografen #zoomnl op Instagram. Zij maken hiermee kans om uitgelicht te worden op ons Instagram-kanaal.

Van talent naar ambassadeur
Als talent eenmaal op je radar is verschenen, rijst de vraag ‘wat kun je ermee?’. De kans is groot dat deze communityleden zich op hun eigen sociale media net zo actief opstellen als binnen jouw doelgroep. Een eerste blik op het account vertelt al veel over de samenwerkingsmogelijkheden. Onderzoek of de persoon een geschikte en representatieve ambassadeur voor jouw merk zou kunnen zijn. Hoeveel volgers hebben ze? Wordt er regelmatig gepost? Wat is de kwaliteit van de content die online verschijnt? Wellicht beheren ze een eigen blog, website of videokanaal, waarin ze nog meer volgers hebben of andere doelgroepen aanspreken? Zie je een duidelijke match met jouw merkwaarden en doelgroep? Dan ben je slechts een DM verwijderd van een interessante samenwerking.

Engagement rate
Een eenvoudige manier om basisinzicht te krijgen in de mate waarin een account zijn/haar achterban kan activeren, is het vaststellen van de ‘Engagement Rate’ van een account. Dit ‘betrokkenheidspercentage’ is de verhouding tussen de interactie (likes, comments, views en shares) die het account online verdient, ten opzichte van het bereik of het aantal volgers. Hiermee zijn accounts met veel inactieve of nepvolgers eenvoudig te filteren. Online zijn meerdere (gratis) tools te vinden, die per username de groei en de engagement rate van een account voor je kunnen weergeven.


Via Inbeat kun je gratis een simpel overzicht inzien van de engagement rate en accountgroei. Andere bekende kanalen zijn Social Blade en NotJustAnalytics.

Kwaliteit boven kwantiteit
Veel communityleden binnen onze gaming- en fotografiedoelgroepen hebben zelf succesvolle socialmediapagina’s met tienduizenden volgers. Maar ook wanneer de aantallen lager liggen, kan een actief en betrokken communitylid een grote meerwaarde zijn voor een merk. Zo weet een landschapsfotograaf, met een specialisatie in minimalisme, lange sluitertijden en strakke composities, een duidelijk afgebakende doelgroep te bereiken. Ondanks dat het account wellicht minder bereik heeft dan we via onze eigen (social)mediakanalen kunnen realiseren, is het wel de perfecte samenwerkingspartner voor een campagne over statiefgebruik of filters voor landschapsfotografie. Door dit soort kleinschalige samenwerkingen te realiseren, bereik je niet het brede publiek met een algemene interesse in fotografie, maar weet je de niche te bereiken op de plek waar deze het meest actief is.

De voordelen van nano- en micro-influencers
Wanneer een gebruiker tussen de 100 en 5.000 volgers heeft, dan valt deze in de categorie nano-influencers. Deze gebruikers kennen hun volgers persoonlijk en communiceren zowel on- als offline met hen. Hierdoor ligt het vertrouwen van de volger in de nano-influencer enorm hoog. Als deze influencers een positieve ervaring over jouw merk delen, is de authenticiteit van de content de grootste meerwaarde.

Een samenwerking met één nano-influencer zal vanwege het lage bereik niet veel impact creëren. Een campagne met nano-influencers draait er dan ook om zoveel mogelijk gebruikers tegelijk een gelijkwaardige communicatieboodschap te laten delen. Vaak is dit een bepaalde hashtag of oproep om een eigen ervaring rond een product of dienst te delen. Hierbij wordt de nano-influencer aangespoord om zelf de content te creëren in tekst, video of beeld, zodat de authenticiteit behouden blijft.

Gebruikers met 5.000 tot 50.000 volgers vallen in de categorie micro-influencers. In deze groep vind je de talenten die nog een enorme ontwikkeling kunnen doormaken, maar ook de gebruikers die heel goed een bepaalde niche weten te bedienen. In vergelijking met grotere influencers zijn ze vaak veel sterker in het creëren van interactie met hun volgers. Hun bereik ligt weliswaar een stuk lager dan bij de grote namen, maar de content is persoonlijker en beter afgestemd op de specifieke wensen van hun doelgroep.

Micro-influencers besteden veel aandacht aan de kwaliteit van de content op hun kanaal en dat maakt hen zeer kritisch in wat ze wel en niet willen delen met hun volgers. De content moet een echte meerwaarde hebben voor hun doelgroep en in lijn zijn met de door hen gekozen contentstrategie. Waar je bij nano-influencers werkt met één communicatieboodschap voor een grote groep, is maatwerk bij micro-influencers echt een must. In een samenwerking is het dan ook belangrijk om te werken met unieke kansen en mogelijkheden. Het creëren van een custom-made kortingscode of een speciale aanbieding voor de doelgroep van de betreffende influencer is dan ook een goede invulling voor een samenwerking. Maar ook het uitnodigen voor events, het geven van bepaalde privileges op je platform of het samen produceren van relevante content, zijn effectieve manieren om een campagnesamenwerking te realiseren

De juiste campagnestrategie bepalen
Het samenwerken met nieuwe talenten en kleinere socialmedia-accounts heeft veel voordelen, maar vergt ook veel begeleiding en aandacht. Zie een samenwerking met onervaren influencers dan ook als een leerproces, zonder direct in te stappen met torenhoge verwachtingen en harde KPI’s. Een mooi framework voor een langetermijnsamenwerking, is de See, Think, Do-strategie. Hierbij bouw je de campagnecontent langzaam op en wissel je van awareness-, naar engagement- en uiteindelijk naar conversie-gerichte KPI’s. Deze strategie is om twee redenen erg geschikt. Allereerst geeft het tijd en ruimte om te testen in welke mate branded content aanslaat op het kanaal van de influencer. Daarnaast geeft het de volgers van het kanaal ook tijd om langzaam bekend te raken met jouw merk en kwaliteit, waardoor de conversie in de latere Do-fase uiteindelijk veel hoger zal uitvallen.

Reshift Influencer Studio

De perfecte match maken tussen merk en talent, dat is de kracht van de Reshift Influencer Studio. Je kan bij ons terecht voor ambassadeurs die zich lange tijd aan jouw merk binden, maar ook voor campagnedoelstellingen die binnen korte termijn gerealiseerd moeten worden. Onze studio bestaat uit uitgebreide databases, boordevol fotografie- en gamingtalent dat uitstekend in staat is om zijn/haar eigen achterban voor jouw merk te enthousiasmeren. Daarnaast ondersteunen we je ook in de zoektocht naar talent binnen je eigen community, met onze handige tools en analytics.

Meer informatie? Ga naar: Reshift.nl/influencer-studio

Scroll naar top
Bedrijfsnaam
Voornaam
Achternaam

Student? Kickstart je Carrière!

Welke richting wil je op?

contact. Klantenservice

Solliciteer. functie

Werk. functie

Resultaten

contact. algemeen

Wil je weten hoe onze merken en unieke content kunnen bijdragen aan de beleving van jouw bedrijf? Of wil je gewoon gezellig een keer langskomen voor een goeie kop koffie? Bel of mail ons om een afspraak te maken of vul het formulier hieronder in!

contact. Sales

Graag vertellen we je meer over wat onze commerciële proposities, (non-)spot-oplossingen, branded of owned content-concepten, seminars, event shows en consumentenevents voor jouw merk kunnen betekenen. Wil je weten wat Reshift voor jouw merk kan doen? Vul dan de velden hieronder in!