Een community als kennisbank voor je sitebezoekers

Forums, ook wel community’s, zijn zo oud als de weg naar Rome. Minder oud, maar wel bejaard in online-termen is het in 1999 gestarte Viva-forum. In de zomer van 2021 was er even sprake van opheffing nadat DPG Media de rechten kreeg. De hoeveelheid reacties die de mogelijke sluiting opriep, zorgde er uiteindelijk voor dat het forum bleef bestaan.

Nog steeds bespreken de forumleden onderwerpen als relaties, vakantie en opvoeding online. Mensen vinden het nu eenmaal fijn om (anoniem) met anderen in gesprek te kunnen. Wat is de kracht van een community en waarom zou je ermee starten? 

Overal om je heen zie je community’s
Op een forum gaat het vaak over een gemeenschappelijke interesse. Leden delen tips en ervaringen over van alles. Zo heb je fiets-, fotografie-, klus- en tuinier-community’s. Maar ook over veel specifiekere onderwerpen zoals warmtepompen, zonnepanelen, muziekartiesten of festivals wisselen internetters berichten uit. Ook worden forums vaak als servicekanaal gebruikt. Zo heeft KPN een enorm forum met meer dan 400.000 leden, veelal mensen die vragen hebben over KPN-producten. Omdat er in de jaren zoveel vragen zijn gesteld, is er enorm veel content met informatie te vinden. En die informatie trekt veel organisch verkeer.  

Zelf informatie vinden
Bezoekers vinden vaak zonder zelf hun vraag te stellen de juiste informatie. Een handige manier om contact met de reguliere klantenservice te voorkomen. Daarmee worden jaarlijkse enorm veel kosten bespaard. De telecomaanbieder is niet de enige partij waarvoor call-reductie een belangrijke drijfveer is. Alle grote telecom- en internetaanbieders hebben online een plek waar klanten vragen kunnen stellen en informatie kunnen vinden. 

Op de Kieskeurig.nl-community vindt bijna de helft van de bezoekers antwoord
“Mijn wasmachine stopt ineens.” Voer dit in op Google en de kans is groot dat je uitkomt bij de Kieskeurig.nl-community. In oktober 2021 lanceerde Kieskeurig.nl een community om consumenten een plek te bieden om vragen te stellen. Heb je een vraag over een product dat je wilt kopen, of heb je hulp nodig bij het repareren van je wasmachine? Ga dan naar de Kieskeurig.nl-community. Door slimme migraties van twee oude forums, wist de community al snel veel bezoekers te trekken. De helft van de bezoekers is op zoek naar antwoorden op hun vragen, en 40 procent van hen vindt dat ook.   

Fotografen vinden elkaar
Het platform voor fotografen Zoom.nl startte een aantal jaar geleden de Facebook-groep Fotografen voor elkaar. De pagina kent inmiddels bijna 15.000 leden. Iedere dag bericht men over foto’s, wordt er fanatiek gereageerd en vragen leden om tips. Er worden zelfs meet-ups georganiseerd om met een groep op pad te gaan om foto’s te nemen.  

Eind 2021 volgde Zoom.nl het voorbeeld van Kieskeurig.nl en richtte ook een eigen community op. Met de community wil Zoom.nl een plek creëren voor fotografen om bij elkaar te komen, vragen te stellen en tips te delen. Uiteindelijk is het doel dat de onderwerpen op het forum goed vindbaar zijn via de zoekmachines en dat hierbij nieuwe fotografen bereikt worden. Het Zoom.nl-forum heeft binnen korte tijd ruim 1000 enthousiaste leden gekregen. Opvallend is dat er een ander publiek actief is op het forum dan op de Facebook-groep Fotografen voor elkaar. 

Meer dan 2000 Facebook-fietsfanaten
De elektrische-fietsenmarkt is onder andere door corona enorm in populariteit gestegen. Dit is terug te zien in de grote hoeveelheid vraag en het veel kleinere aanbod. Als iemand een e-bike wil kopen, dan is goed advies erg handig. Op de Facebook-pagina E-bikers van Nederland vind je e-bikebezitters die anderen helpen en advies geven bij het zoeken naar de juiste elektrische fiets. Zo kan de consument niet alleen de laatste nieuwtjes lezen, maar ook hulp krijgen van (kritische) e-bikers. De pagina is van Zoom.nl, onderdeel van Reshift. Ook het e-bike subforum op de Kieskeurig.nl-community stellen mensen vragen en krijgen ze antwoorden over elektrische fietsen. 

De meerwaarde voor je eigen website
De kans dat bezoekers via een zoekmachine op jouw community terechtkomen, is groot. Bij de Kieskeurig.nl-community is dat ruim 73 procent. Maar het kan ook dat iemand jouw website niet eens kent. Wat je graag zou willen, is dat je ook nieuwe bezoekers naar je website weet te trekken doordat mensen een positief gevoel krijgen van je community. Uit onderzoek dat Kieskeurig onlangs deed, blijkt dat bijna 36 procent van de community-bezoekers Kieskeurig.nl niet eerder had bezocht. En uit deze groep heeft bijna 41 procent de intentie om Kieskeurig.nl wel te gaan gebruiken! Een nieuwe groep bezoekers voor de  website dus. 

3 onmisbare tips voor een succesvolle community 

1. Betrek je gebruikers bij je merk
90 procent van de forumbezoekers bezoekt een community alleen om te lezen en draagt niet bij aan nieuwe berichten. 9 procent is sporadisch actief door een topic te openen of een bericht te plaatsen. En slechts 1 procent is erg actief en verantwoordelijk voor een groot deel van je berichten. Maar die kleinste groep is wel enorm waardevol voor je community. Zorg dan ook ervoor dat je ze betrekt bij de (verdere) ontwikkeling van je community door met ze in gesprek te gaan. Laat ze meedenken met je merk en deel de laatste nieuwtjes. Je kunt fanatieke gebruikers zelfs benoemen tot moderator. Bel ze eerst altijd een keertje op of nodig ze uit om langs te komen op je bedrijf. 

2. Stel duidelijke doelen
Wanneer je concrete doelstellingen formuleert, is het succes van je community goed te meten. Denk daarbij aan het aantal bezoekers per maand, het aantal berichten of topics en het percentage van je bezoekers dat een antwoord vind op hun vragen. 

3. Zorg altijd dat er iemand reageert
Een forum waar de bezoeker geen antwoord krijgt op een vraag, heeft geen meerwaarde. Heb je veel onbeantwoorde topics, dan zullen bezoekers al snel ergens anders een kijkje nemen. Zorg daarom dat je intern altijd medewerkers paraat hebt die antwoord kunnen geven op vragen. Zeker in het begin, zul je hier tijd in moeten investeren. Op den duur zullen er meer vaste community-leden ontstaan die het leuk vinden om andere bezoekers te helpen. 

Samenwerken
Advies of meer informatie over het bouwen van community’s? Of ben je benieuwd wat onze community’s voor jouw merk kunnen betekenen? Reshift Creative Studios kan jou hierbij helpen!  Neem dan contact met ons op.

 

Scroll naar top
Bedrijfsnaam
Voornaam
Achternaam

contact. Communities

Student? Kickstart je Carrière!

Welke richting wil je op?

contact. Klantenservice

Solliciteer. functie

Solliciteren. functie

Resultaten

contact. algemeen

Wil je weten hoe onze merken en unieke content kunnen bijdragen aan de beleving van jouw bedrijf? Of wil je gewoon gezellig een keer langskomen voor een goeie kop koffie? Bel of mail ons om een afspraak te maken of vul het formulier hieronder in!

contact. Sales

Graag vertellen we je meer over wat onze commerciële proposities, (non-)spot-oplossingen, branded of owned content-concepten, seminars, event shows en consumentenevents voor jouw merk kunnen betekenen. Wil je weten wat Reshift voor jouw merk kan doen? Vul dan de velden hieronder in!