De do's and don'ts op TikTok volgens TikTok-expert Martin Verschoor
Lang werd gedacht dat het socialmedia–landschap verzadigd was met Twitter, Instagram en Facebook, maar toen kwam TikTok.
Het feit dat de gevestigde orde van social media TikTok op veel gebieden kopieert en het gebruikersaantal van 1 miljard maandelijks actieve gebruikers spreekt boekdelen: TikTok is here to stay. Martin Verschoor, hoofdredacteur van www.pu.nl, weet er alles van. Hij heeft met Power Unlimited al bijna 500.000 volgers. Dit zijn volgens Martin de do’s en don’ts voor het platform.
Do: zorg dat je erbij bent
“TikTok is het platform van dit moment. Of je het nu privé of professioneel wilt gebruiken, je moet er actief op zijn. Je bent niet te laat: als je nu een account start met 0 volgers, dan kan je video binnen een dag viraal gaan en makkelijk 100.000 views halen.“
Don’t: het platform onderschatten voor je merk
“We gebruiken TikTok bij Power Unlimited als een extensie van ons magazine en onze website. Voor ons is het binnen twee jaar één van de belangrijkste platformen ooit geworden. Er wordt maandelijks 6 miljoen keer naar onze video’s gekeken. Er liggen veel kansen: het publiek zit daar.”
Do: een niche kiezen
“Als je van plan bent om als bedrijf een TikTok-account te starten, kies dan je niche. Bij ons is dat videogames. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn. Als je een TikTok maakt over gaming, dan pakt het algoritme dat op. Kijk je altijd naar gamefilmpjes, dan is de kans groot dat er een filmpje van Power Unlimited voorbij komt. TikTok weet namelijk wat we brengen. Houd vast aan je onderwerp, want dan word je ook aan het juiste publiek geserveerd.”
Don’t: één video per week plaatsen
“Op TikTok is volume erg belangrijk. Maak dan ook het liefst dagelijks wel 2 of 3 video’s. Er worden veel video’s gemaakt, maar je wilt dat mensen jou herkennen. Iedereen kan een viral video maken, maar het gaat erom dat je een community maakt. Daar heb je volume voor nodig: ze moeten weten dat deze persoon video’s maakt over onderwerp X. Sommige mensen TikTokken meer dan een uur per dag: als jij dan één keer per maand voorbij komt in 15 seconden, dan blijft dat niet hangen.”
Do: een vast gezicht kiezen
“Bij Power Unlimited ben ik het gezicht en dat helpt enorm bij die herkenbaarheid. Mensen zien je video’s vaker voorbij komen en denken: ‘Hee, dat is die guy weer van de video games. Interessant, die ga ik volgen’. Ook als merk is een vast gezicht belangrijk. Mensen volgen personen, maar niet een merk. Ik heb daarbij ook nog een tv-achtergrond, dus ik kan best snel video’s maken. Mensen weten wat ze krijgen als ze mij zien.”
Don’t: denken dat je nergens komt zonder volgers
“TikTok heeft de ‘Voor Jou’-pagina en die is heel belangrijk. Stel je maakt een video zonder dat je één volger hebt. Elke video komt op die ‘Voor Jou’-pagina. TikTok werkt als volgt: ze laten je video eerst aan een kleine groep zien. Kijken mensen de video helemaal uit of laten ze een reactie achter, dan denkt het algoritme dat die video waardevol is. Hierdoor wordt hij geserveerd aan een grotere groep mensen op die ‘Voor Jou’-pagina en als die ook weer engagen, dan wordt de video weer aan een grotere groep getoond.”
Do: reageren op je kijkers
“Interactie is belangrijk. Het heet niet voor niets social media. Mensen stellen een vraag of nemen de moeite om te reageren, dus neem ook de moeite om te reageren. Dat vinden ze alleen maar tof, dus dan willen ze ook eerder iets terugdoen. Als je een reactie geeft, dan komen ze terug.”
Don’t: zonder plan beginnen
“Als je gaat starten, moet je niet zonder plan beginnen. Denk na over je hoe je waarde kunt toevoegen aan het platform. Je kunt mensen helpen door tutorials te geven, maar je kunt ook nieuws brengen of entertainen. Waarde toevoegen is bijvoorbeeld ook reageren op mensen. Denk er goed over na wat je wilt doen. Wat wij merken bij Power Unlimited is dat veel mensen een PlayStation 4 hebben. Die is echter al wat ouder en begint hier en daar te pruttelen. Voor ons werkt het dus heel goed om tips te geven over hoe je je PlayStation kunt schoonmaken of stickdrift kunt fiksen op je controller. Maar we brengen ook gamenieuws over onderwerpen waarin die doelgroep geïnteresseerd is, zoals FIFA, Fortnite en Call of Duty.”
Do: er veel tijd insteken
“Een grote misvatting is dat je op TikTok elke dag een video plaatst en dan ben je er. Je moet niet alleen de tijd nemen om een goede video te maken, je moet ook reageren op die video. Ik denk dat ik per dag wel 3 tot 4 uur met TikTok bezig ben. Je krijgt soms honderden, duizenden reacties op een video en je wilt dan ook reageren op die mensen.”
Don’t: allerlei mensen in de arm nemen
“Het is helemaal niet nodig om allerlei mensen om je heen te verzamelen om TikTok-video’s te maken. Ik doe alles zelf en dat is ook wel de kracht van het platform. Het is een creator-platform, dus de mensen die je op het platform ziet maken hun content ook echt zelf. Als iemand anders het zou maken, dan wordt het toch net anders dan ik het had bedoeld. Mensen weten inmiddels ook: Martin zit erachter, daarom werkt het goed.”
Do: werken met een contentstrategie
“Het is belangrijk om na te denken over wie je bent en voor wie je het doet. Wij hanteren dezelfde strategie als op onze website. We hebben als marketing-archetype de buurjongen. In ons geval hebben we gekozen voor Keanu Reeves. Iedereen kent hem, hij is één van de meest likeable Hollywood-sterren. Je kunt gewoon een biertje met hem drinken als je hem tegenkomt, hij pakt gewoon de metro en hij plakt ook nog je band als je het hem vraagt. Maar hij is ook die coole guy die je in elkaar kan trappen. Bedenk als bedrijf goed wie je wilt zijn en wat je wil uitstralen.”
Don’t: het verkeerde publiek kiezen
“Ik heb wel eens overwogen om in het Engels content te maken, maar ik ben vooral geïnteresseerd in het Nederlandse publiek. Een Argentijnse gebruiker van TikTok is commercieel voor mij niet interessant. Ik wil die Nederlandse en Vlaamse gebruikers, daarom praat ik Nederlands. Denk goed na over je publiek. Je kunt natuurlijk ook TikToks maken van producten met een muziekje eronder, dan kan je video internationaal gaan. Maar als je alleen Zuid-Amerkanen treft, waar dat product helemaal niet beschikbaar is, dan heb je daar weinig aan.”
Do: snel zijn
“Ik werk altijd volgens drie peilers: snelheid, volume en kwaliteit. Over volume en kwaliteit hebben we het al gehad, maar snelheid is ook belangrijk. Als nu PlayStation 6 wordt aangekondigd, dan moet er binnen een half uur een video online staan. Qua kwaliteit moet de inhoud kloppen en moet het er netjes uitzien. Ik film dan ook niet met mijn telefoon, maar met een systeemcamera. Goede audio is ook belangrijk. Ik gebruik een externe microfoon en ik monteer in Première, niet in de editor van TikTok zelf.”
Don’t: je voordoen als iemand anders
“Je moet het dichtbij jezelf houden en je niet voordoen als iemand anders. Mensen gaan af op je authenticiteit en trappen er anders niet in. Als bedrijf moet je daarbij stilstaan: geen advertenties maken, maar TikToks. Als je dat trucje doorhebt, dan kun je uiteindelijk producten gaan verkopen.”
Do: TikTok serieus nemen
“Je moet vooral gewoon gaan. Denk niet dat één video per week wel goed is, je moet het echt als een serieus platform zien. Het publiek is groot: het zijn echt niet alleen jongeren. Soms wordt er lacherig over gedaan, maar social media is eigenlijk de huidige staat van het internet. Het is niet gewoon wat je nichtje elke dag een uur doet in de keuken, je kunt er enorm veel mensen mee bereiken en dat vrij makkelijk converteren naar een sale of een bezoek aan je website.”
Reshift Creative Studios staat als agency geregistreerd binnen TikTok, wat betekent dat we niet alleen vanuit @powerunlimitednl kunnen communiceren, maar ook vanuit jouw merk. Zonder dat je hier een TikTok-account voor hoeft te hebben! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.